فیس بوک

توییتر

9:00 - 21:00

ساعات کاری ما شنبه - چهارشنبه.

09055782208

برای مشاوره با ما تماس بگیرید

لینکداین

اینستاگرام

جستجو
منو
 

تعلیق قرارداد کار|مشاوره تلفنی رایگان|1402

داود وطنی بهترین وکیل اداره کار > وکیل اداره کار  > تعلیق قرارداد کار|مشاوره تلفنی رایگان|1402

تعلیق قرارداد کار|مشاوره تلفنی رایگان|1402

داوود وطنی وکیل اداره کار

09133604594

تعلیق قرارداد کار چیست؟

نکته مهمی که کارفرمایان باید به ان دقت لازم را داشته باشند تا دچار تبعات سنگین عدم رعایت ان نشوند.

با من همراه باشید تا این نکات مهم را با هم مرور نماییم.

در صورتی که نیاز به تنظیم قرارداد کار داشته یا درخواست مشاوره با وکیل قرارداد کار اصفهان را دارید می توانید به استفاده از دکمه سبز رنگ تماس با ما در پایین صفحه نسبت به اخذ نوبت مشاوره با ما اقدام نمایید .

 

تعلیق قرارداد کار

 

تعلیق قرارداد کار چیست

معلق کردن قرارداد کار در حقوق کار و تامین اجتماعی یکی از مسائل بسیار حیاتی است. شرایط کار و نتیجتاً روابط کاری همواراً یک روند پیوسته و متعادل ندارد و در برخی مواقع، شرایطی پیش می‌آید که ادامه قرارداد امکان‌پذیر نیست. بر اساس قوانین مربوطه، به دلایلی خاص ارتباط قراردادی به صورت موقت قطع شده و به وضعیت تعلیق درآمده است.

در تعلیق قرارداد کار، یک یا هر دو طرف قرارداد به صورت ارادی یا غیرارادی وظایف خود را در یک زمان معین به طور موقت متوقف می‌کنند. پس از رفع دوره تعلیق، کارفرما موظف به بازگشت به وظایف قبلی کارگر می‌شود، و قرارداد کار با محاسبه سابقه خدمت به حالت اولیه باز می‌گردد. در صورتی که کارگر بازگشت به کار را پذیرفته نکند، کارفرما می‌تواند او را به دلیل اخراج غیرموجه محسوب کند. در این صورت، شخص اخراجی حق دارد به هیئت‌های حل اختلاف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و شکایت کند. دوره تعلیق و جزئیات آن توسط قوانین تعیین شده و برای چنین وضعیت‌هایی ضوابط و تدابیر قانونی خاصی وجود دارد. به طور کلی، تعلیق قرارداد کار به سه صورت قابل تقسیم است.

دوره تعلیق قرارداد کار بدون پرداخت حقوق

دوره تعلیق قرارداد کار، زمانی که حقوق و مزایا به همراه پرداخت حق بیمه توسط کارفرما منوط به آن نیست، به شرح زیر است:

مرخصی بدون حقوق

فردی که مرخصی بدون حقوق دریافت می‌کند، در طول مدت مرخصی و به مدت دو سال قرارداد، به وضعیت تعلیق وارد می‌شود؛ زیرا کارفرما حقوق را به او پرداخت نمی‌کند و سابقه بیمه‌ای نیز برای او محاسبه نمی‌شود.

مرخصی تحصیلی

در صورتی که مرخصی به دلیل تحصیل باشد و امکان تمدید آن تا دو سال دیگر وجود داشته باشد و قرارداد کار به وضعیت تعلیق درآمده باشد و بدلیل عدم پرداخت حقوق و عدم در نظر گرفتن سوابق حق بیمه‌ای، این سوابق برای او محاسبه نشود.

دوره خدمت نظام وظیفه و شرکت در جبهه

دوره خدمت نظام وظیفه و شرکت داوطلبانه در جبهه یکی از شرایط تعلیق قرارداد کار است. اما فرد موظف است حداکثر تا دو ماه پس از اتمام خدمت به کار سابق خود باز گردد. در صورت حذف شغل او، وی در یک شغل مشابه به کار منصوب گردد.

 

دوره تعلیق همراه با حقوق

اخراج غیرموجه: کارگر

اگر کارگر به دلیل اخراج توسط کارفرما بیکار شود و این اخراج توسط هیئت‌های حل اختلاف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید نشود، این اخراج به عنوان تعلیق از کار در نظر گرفته می‌شود. در صورت پذیرش بازگشت به کار توسط کارفرما، او ملزم به پرداخت دستمزد دوران تعلیق است، و همچنین کارفرما موظف است حقوق، مزایا، و حق بیمه کارگر را از زمان اخراج تا بازگشت او به کار (تا زمان ادامه تعلیق) پرداخت نماید (ایام بلاتکلیفی).

توقیف کارگر بر اساس شکایت کارفرما که منجر به محکومیت او نشود

در صورتیکه کارفرما از کارگر به مراجع قضایی یا مراجع حل اختلاف شکایت کند ولی این شکایت منجر به محکومیت کارگر نشود، کارگر تبرئه شده و کارفرما موظف به پرداخت دستمزد دوران توقیف و تعلیق او است. همچنین، حق بیمه مربوطه باید به سازمان تامین اجتماعی جهت احتساب سابقه پرداخت شود. اگر به حکم دادگاه ضرر و زیانی به کارگر وارد شود، کارفرما ملزم به پرداخت آن به کارگر است.

کارفرما ملزم است تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف مراجع قضایی و مراجع حل اختلاف مشخص نشده باشد، برای رفع نیازهای خانواده‌اش حداقل پنجاه درصد از حقوق ماهیانه او را بطور علی‌الحساب به خانواده‌اش پرداخت نماید.

تعطیلی کارگاه به واسطه احتمال وقوع حادثه یا بروز خطر

اگر کارگاه بر اساس رای مراجع قضایی به حالت تعطیل درآید، کارفرما موظف به پرداخت حقوق، مزایا، و حق بیمه دوره مذکور است. پس از رفع خطر و احیای کارگاه، کارگر را به کار خود بازگرداند.

 تعطیلی کارگاه به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی

در صورتی که بر اساس تشخیص کارشناس بهداشت حرفه‌ای به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی و بهداشت کار و بروز خطر، کارگاه تعطیل شود، کارفرما موظف است در ایامی که به علت مذکور کار تعطیل می‌شود، مزد کارگران را پرداخت کرده و پرداخت حقوق و حق بیمه دوره مذکور را نیز انجام دهد. البته در ماده ۱۰۵ قانون کار و در فصل قرارداد کار صراحتاً تعلیق قرارداد کار مطرح نشده است، ولی به لحاظ منطقی می‌توان از موارد تعلیق قرارداد در نظر گرفت.

دوره تعلیق که سازمان بیمه تامین اجتماعی حقوق پرداخت می کند

مرخصی استعلاجی، بیماری بارداری و زایمان

قرارداد کار در دوران مرخصی استعلاجی، بیماری بارداری با زایمان تعلیق می‌شود. پس از پایان مرخصی مذکور، کارگر به کار سابق خود باز می‌گردد. در دوره تعلیق مذکور، کارگر بیمه شده و از غرامت دستمزد کمک (هزینه دوره بیماری و بارداری که توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود) برخوردار می‌شود. بنابراین، کارگر حقوقی از کارفرما دریافت نمی‌کند و پس از پایان دوره تعلیق، کارفرما باید او را بپذیرد.

قوه قهریه

در مواردی که بواسطه قوه قهریه و یا بروز حوادث غیرقابل پیش‌بینی که وقوع آنها از اراده طرفین (کارگر و کارفرما) خارج است. تمام یا قسمتی از کارگاه تعطیل شود و انجام تعهدات کارگر یا کارفرما بطور موقت غیرممکن شود. که موجب تعلیق قرارداد کار می‌شود، و چنانچه براثر زلزله، سیل، و امثال آنها و یا حوادثی مثل جنگ و نظایر آنها کارگاه تعطیل شود. و کارگران بیکار شوند، بعد از رعایت شرایط قانونی و معرفی توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل اشتغال توسط سازمان تامین اجتماعی با رعایت ضوابط و مقررات تعیین شده، مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود. پس از فعالیت مجدد کارگاه، کارفرما مکلف است کارگران بیکار شده را در همان واحد بازسازی شده و مشاغلی که در آن بوجود می‌آید به کار بگمارد.

تغییر ساختار اقتصادی کارگاه

کارفرمایان به دلیل تغییرات ساختار کارگاه، مانند تغییر خط تولید و ماشین‌آلات یا بهینه‌کردن تولید، کارگاه خود را بطور موقت تعطیل می‌کنند. و در این مدت کارگران در محل کار حاضر نمی‌شوند. قرارداد کار در این مدت به حالت تعلیق در می‌آید. و همچنین به علت تغییرات ساختاری کارگاه به تشخیص مراجع ذی‌صلاح (وزارت خانه ذیربط و تایید شورای عالی کار) بیکار موقت شناخته می‌شود. در این مدت بیکاری، موقت از مزایای قانونی دریافت مقرری بیمه بیکاری برخوردار خواهند شد. و بعد از تغییر ساختار به کار خود باز می‌گردند.

بدون نظر

پیام بگذارید

تماس با ما